Seçimlerin ardından..Lider AKP, yeni CHP ve barajı geçen MHP..Şimdi siyasette ne moda?

Seçimlerden sonra değerlendirme yapmak için artçı şokların dinmesini bekledim..Şimdi  “moda” ile “siyaset”in  ne ilgisi var diyebilirsiniz..Bence moda yaşamın içinden kopup gelir ve yaşamımızı etkileyen herşey modayı da etkiler.Siyaset de aslında modayı tetikleyen faktörlerden biridir.Örneğin; Küba devrimi,Belin Duvarının yıkılması,körfez savaşı  ve buna benzer bir çok siyasi gelişme modaya ilham kaynağı olmuştur.

Ben bir moda tasarımcısıyım. Apolitik bir bir insanım,hayatımda hiç siyasi bir görüşüm olmadı, hatta hayatımda iki kez üst üste aynı partiye bile oy vermedim ( tabii bunda  Türkiye’deki siyasi partilerin sık sık değişim geçirmesi de bir etken🙂 “Durumsal” ve “duygusal” oy veren tipik bir Türk seçmeniyim.Oyumu belirli bir siyasi görüşe göre değil partinin yaptığı hizmetlere, ürettiği projelere ve en önemlisi partinin lideri ile ekibine göre veririm.

Bu seçim, bence Türk siyaset tarihine damgasını vuran en önemli seçimlerden biri: İktidar partisi 3.kez seçilerek,üstüne üstlük oyunu arttırarak ve Türkiye’de her iki seçmenden birinin oyunu alarak sadece Türkiye’de değil dünya siyasetinde çok önemli bir başarıya imza attı.Ekonomi ve istikrar açısından aldığı oylarla Türkiye’nin önünü açtı.

Bu seçimde

  • 7 695 aday 550 sandalye icin 15 parti ve 203 bağımsız yarıştı. 50,2 milyon  seçmen 199 207 sandıkta oy kullandı.
  • Istanbul 9,3 milyon seçmen ve 85 milletvekili ile  en kritik il idi.
  • 8 milyon yeni seçmen ilk kez oy kullandı.
  • Sonuç olarak AKP % 49,9 oyla 326, CHP % 25,9 ile 135,MHP %13 ile 53 , Bağımsızlar ise %6.6 ile 36 Milletvekili çıkarttı.

Sonuçlarda göze çarpan ilginç noktalar ise;

  • TBMMde 23.dönemde Kadın milletvekili sayısı 50 idi, bu dönem %50den fazla artarak 78’e ulaştı.Ancak nufusunun yarısı kadın olan Türkiye’de kadınların TBMM’de temsil edilme oranı hala %14..
  • Aynı olgu gençler için de geçerli, Türkiye yaş ortalaması 30 olan genç bir nufus, genç milletvekili sayısı bu dönem artış göstermekle birlikte gençlerin Meclis’te temsil edilme oranı hala düşük..
  • Bağımsız milletvekili sayısı 23.dönemde 26 iken 10 kişi artarak 36ya yükseldi.
  • Mardin Bağımsız adayı Erol Dora Meclis’teki ilk Hıristiyan vekil..
  • Ergenekon sanıklarından Mehmet Haberal,Mustafa Balbay,Engin Alan,İlhan Cihaner ve Sinan Aygün milletvekili seçildi.
  • Türkeş kardeşlerden Tuğrul Türkeş MHP,Ahmet Türkeş de AKP’den seçilerek meclise girdi.
  • Leyla Zana  Diyarbakır’dan seçilerek 17 yıl sonra meclise tekrar girmeye hak kazandı.

Tüm bunlar TBMM’de farklı görüş ve kültürleri temsil eden zengin bir mozaiğin oluştuğunu gösteriyor ki, bu da demokrasi ve temsil yelpazesinin genişliği açısından çok pozitif bir sonuç.

Başbakan’ın meşur  “Balkon konuşması”nı çok beğendim.Tam bir lidere yakışır, tevazu gösteren,barışçı,birleştirici,kucaklayıcı bir konuşmaydı.

Recep Tayyip Erdoğan’ı şahsen ilk kez 2002 yılında İlaç Sektöründe Yılın En Başarılı İş Kadını seçildiğimde ödül töreninde beni tebrik ederken tanıştım (beni detaylı tanıyanlar bilir,Moda sektörüne geçmeden önce ,uzun yıllar ilaç sektöründe Genel Müdür olarak çalıştım).Recep Tayyip Erdoğan o zaman Istanbul Büyükşehir Belediye Başkanı idi.Lider olarak kendisinden gerçekten çok etkilenmiş ve kitleleri arkasından sürükleyen hitabetine hayran kalmıştım.Daha sonra bir kaç kez daha aynı ortamada bulunup konuşmalarını canlı izleme şansım oldu.2002’den bu yana köprülerin altından çok sular geçti ve bugün Erdoğan 3.kez üstüste  ve 50% oyla tekrar Başbakan..

Açık ara farkla lider:AKP..

AKP tartışmasız çok önemli bir başarıya imza attı.Türkiye’nin  siyasi tarihini incelediğimizde üst üste 3 kez genel seçimi, üstelik oy oranını da arttırak kazanan ilk lider olan Erdoğan, Menderes’in 45 yıllık rekorunu kırmış oldu.Adnan Menderes  1954 genel seçimlerinde %57 oy almış,ancak üçüncü döneminde oyları %48’e düşmüştü.Süleyman Demirel ise ilk seçiminde %52 oy almış ama ilerleyen yıllarda oy oranı %30lara gerilemişti.AKP ise;

  •  2007 Genel seçimlerinde %46.58 ile 16.3 milyon oy aldı ve 2011 ‘de 5 milyon oy artışı ile %49,9 oranına yükseldi.
  • Tunceli,Hakkari ve Iğdır dışında tüm illerden milletvekili çıkarttı.
  • 12 ilde milletvekiliklerinin tamamını kazanarak tulum çıkarttı.

Erdoğan’ın iktidar olduğu dönemde yaptığı hizmetler ve kazandığı başarılara dayanarak , lider olarak Türkiye’yi çok daha ileri noktalara taşıyacağına gerçekten inanıyorum.

Yeni CHP’nin yükselişi ve soldaki değişim rüzgarı..

Değişen çehresi ile yeni CHP de, 3.5 milyon yeni oy kazanarak 2007 genel seçimlerinde  %20.9 olan oy oranını 5 puan arttırma başarısını gösterdi.Ancak bence CHP’de esas başarı ; Kılıçdaroğlu’nun  lider olarak , çok uzun yıllardır statik yapıda kalan CHP’ye kısa zamanda dinamizm getirerek partiye yeni bir kimlik kazandırması, intibak yasası gibi önemli projeler üreterek solda değişim rüzgarlarını başlatmasıdır.CHP’deki değişim rüzgarının yeterince oy sağlayamadığı görüşüne katılmıyorum.İşletme eğitimi almış ve uzun yıllar yönetici çalıştığım dönemde bir çok değişim hareketinde lider olarak görev alan biri olarak şahsi deneyimim, uzun yıllar statik yapıda kalmış örgütler için radikal değişim hareketlerinin anlaşılması ve benimsenmesi uzun zaman gerektiren bir olgudur.Klasik toplumbilim sınıflamalarında da bahsedildiği üzere,değişim sürecinde yaşanan 7 safha bulunmaktadır.bu tip yapılarda” değişim”e karşı ilk tepki “şok ve şaşırma” (1.shock & suprise),takibinde inkar ve red (2.denial & refusal),sonrasında rasyonal olarak kabul (3.rational understanding),daha sonra duygusal olarak kabul (4.emotional acceptance),denemeyi kabul etme ve uygulamaya çalışma (5.exercising) uygulayarak anlama( 6.realisation) ve benimseme (7. integration)dir.Ben ,20 yıldır statatik kalan CHPde  değişim sürecinin henüz duygusal kabul aşamasında olduğunu düşünüyorum.Zira CHP tabanının daha konservatif olan bir kesimi, üretilen yeni projeleri ve değişimi mantıken kabul etmekle birlikte duygusal olarak  “alışılmışa bağımlımlılık” göstermekte ve yenilikleri kabul etme aşamasında zorlanma yaşamaktadır.Bu bağlamda Kılıçdaroğlu’na başarısız demek bana göre haksızlıktır,tersine Kılıçdaroğlu mevcut şartlarda çok büyük bir başarı göstermiştir.İlerleyen zamanda kısa sürede diğer aşamaları da atlatarak entegrasyon safhasına erişeceğine inanıyorum.

Kemal Kılıçdaroğlu ile,  ilaç sektöründe Genel Müdür olarak  çalışırken  İlaç Endüstrisi İşvrenleri Sendikasında(İEIS)  geri ödeme komisyonunda görev aldığım dönemde, kendisinin de  SSK Genel Müdürü olduğu dönemde tanışmıştım.Kişilik olarak dürüstlüğü, netliği, kibar ve nazik uslubuna karşın davasında kararlı tavrı  ile karşısındakine istediğini yaptırabilme  yeteneğine hayran kalmıştım.Bugün aynı özelliklerini koruyarak,yanına  etkin liderlik vasıflarını da eklemiş başarılı bir ana muhalefet lideri olarak gözlemliyorum  kendisini.Son günlerde tatışılan CHPdeki eksen kayması konusunun ve bu tarz parti içi  tartışmaların CHP’yi yıpratacağını düşünüyorum.Kılıçdaroğlu’nun gençleşen ekibini ve yeni CHP’yi sevdim.Ben sıradan bir vatandaş olarak CHP’nin ekseninin nerde olduğu ile değil, CHPnin uygulamayı planladığı projeleri ve yapacağı hizmetlerle ilgileniyorum.Günümüzde partiler siyasi ideolojileri değil yaptıkları hizmetlerle oy almaktadırlar, bu seçim bunun en güzel göstergesidir.Kılıçdaroğlu’na güveniyor ve başlattığı değişim hareketini kısa zamanda sonuçlandırarak çok başarılı bir ana muhalefet partisi lideri olacağına inanıyorum.

Barajı geçen MHP..

Kaset skandalları ile barajın altında kalması beklenen MHP’de, parti tabanı, oyları ile en güzel cevabı verdi ve siyasette “karalayarak” alt etme devrinin kapandığını gösterdi.Geçen seçime göre oy kaybetmekle birlikte skandallara rağmen barajın üstünde kalan MHP de bence seçimin kazananları arasında..MHP lideri Devlet Bahçeli ile sahsen hiç tanışmadım, o yüzden medyadan edindiklerim haricinde maalesef kendisi hakkkında şahsi bir izlenimim  yok.Bu nedenle Bahçeli için fazla yorum yapamıyorum.

Peki şimdi ne moda? Neler ” IN” neler “OUT”?

Bu seçim,bence, herkesin kazandığı , kaybedenin olmadığı bir seçim oldu;

  • İktidar partisi AKP,iktidarda olmasına rağmen yıpranmadan, oylarını attırarak daha da güçlendi , ekonomik ve siyasi istikarın güvencesi oldu.
  • Ana muhalefet partisi CHP, önemli bir değişim sürecinin içinde olmasına rağmen, oylarını arttırdı ve seçimden güçlenerek çıktı.
  • Muhalefet partisi MHP tüm skandallara rağmen barajın üstünde kaldı ve kazananlar arasında yerini aldı.
  • Meclis’te Bağımsız Adaylar da sayısını artırarak  temsil yelpazesinin genişlemesi anlamında başarı sağladılar.
  • Bence esas kazanan , güçlenen bir iktidar ve güçlenen bir muhalefetle seçimden zaferle çıkan Türkiye oldu.
  • Şimdi Erdoğan’ı başta yeni anayasa olmak üzere çok önemli görevler bekliyor.Türkiye’yi bulunduğu coğrafyada lider bir ülke konumuna getirme misyonu ile hareket edecek olan Erdoğan’nın çizeceği rota ve katedeceği yol Türkiye’nin geleceği açısından çok önemli.
  • Kılçdaroğlu’nun da Ana muhalefet partisi lideri olarak taşıdığı misyon ve yüklendiği sorumluluk en az Erdoğan’ın ki kadar önemli, zira güçlü ve üretken iktidarlar, güçlü  ve başarılı ana muhalefetin olduğu yerlerde ortaya çıkar.

Peki şimdi neler moda?..

  • uzlaşmak , helalleşmek, farklı olanı kabul edip, kendine benzemese de sevbilmeyi başarmak “IN”
  • kavgacı olmak, hesaplaşma peşinde olmak “OUT”
  • Başkalarının yaşam tarzına saygılı olmak “IN”
  • “Biz” ve “onlar” ayırımı “OUT”
  • Global liderlik misyonu “IN”
  • Dünün hesabını yapmak” OUT”
  • Yeni CHP “IN”
  • Eski CHP “OUT”
  • Kadınların yeni gözdesi Umut Oran “IN”
  • Kadınların eski gözdesi Cem Uzan “OUT”
  • İstikrar “IN”
  • Kaos “OUT”..

Sonuçta ben siyaset bilimci değilim, sade bir vatandaş, bir iş kadını kimliği ile, hobi olarak yazdığım blogumda fikirlerimi takipçilerimle paylaşmak istedim.

Ben,özetle, bu seçimin herkesin kazandığı, kaybedenin olmadığı ve en kazançlı çıkanın da ekonomik ve siyasi istikrarı güven altına alan “Türkiye ” olduğunu düşünüyorum.Ülkemizin önünün daha da açıldığını ve global arenada kuvvetlendiğimize inanıyorum.Belki de fazla iyimserim..Hatta tam bir Polyanna’yım..Ne yapayım, ben her zaman bardağın dolu yarısını görenlerdenim..Pozitif düşünce gücüne inanıyor,iyimser olmayı seviyorum🙂

Yorumlar kapatıldı.